Blog

Prawo pracy – wstęp

Kiedy klient zgłasza się do prawnika?

Z reguły odpowiedź niestety brzmi „za późno” – w chwili, gdy szkody zostały już wyrządzone i trzeba myśleć o zminimalizowaniu ich skutków. Jest to tym bardziej bolesne w sytuacji, gdy problemom można było zapobiec stosunkowo niewielkim wysiłkiem.

Problemy w zakresie prawa pracy, z którymi zgłaszają się do nas klienci są różne – spory z pracownikami dotyczące nadgodzin lub przyczyn rozwiązania umowy; konsekwencje wypadku przy pracy; problemy związane z dyskryminacją; wreszcie postępowania dotyczące popełnienia przestępstw lub wykroczeń związanych z naruszeniem praw pracowników.

Bardzo często okazuje się, że dane zdarzenie jest jedynie symptomem głębszych problemów – braku właściwych procedur, nieistnienia odpowiedniej dokumentacji, a nawet zwykłego braku świadomości co do obowiązujących przepisów i norm.

Oczywiście najlepsze nawet procedury nie spowodują, że ludzie przestaną popełniać błędy, a wypadki losowe nie będą się zdarzać – jednak mogą stanowić gwarancję tego, że kiedy nieprawidłowości wystąpią, wszyscy zainteresowani będą wiedzieli jak się zachować.

Każdy przedsiębiorca powinien dysponować chociaż bazową wiedzą na temat prawa pracy – bo jest to dziedzina prawa, z którą każdy przedsiębiorca w większym lub mniejszym stopniu ma styczność.

W kolejnych artykułach poruszymy temat:

  • umów o pracę w odróżnieniu od umów cywilnoprawnych;
  • ochrony danych osobowych w zatrudnieniu;
  • odpowiedzialności pracowników i powierzonego mienia (samochodów, telefonów, komputerów służbowych);
  • nadgodzin;
  • dyskryminacji i mobbingu.

Zachęcamy do dyskusji, komentowania i dzielenia się swoimi doświadczeniami.